Αφαιρέθηκαν οι τιμητικοί τίτλοι από τον Αμερικανό νομπελίστα Τζέιμς Γουάτσον λόγω ρατσιστικών δηλώσεων

14.01.2019 07:59

Παρά την προχωρημένη ηλικία του, το «ιερό τέρας» της βιολογίας, ο Αμερικανός Τζέιμς Γουάτσον, 91 ετών, ο οποίος πήρε το Νόμπελ Ιατρικής του 1962 -μαζί με τους Βρετανούς Φράνσις Κρικ και Μόρις Γουίλκινς- για την ανακάλυψη το 1953 της δομής (διπλής έλικας) του μορίου της ζωής, του DNA, υπέστη την ταπεινωτική αφαίρεση των επιστημονικών τιμητικών τίτλων του από το ερευνητικό Ινστιτούτο στο οποίο εργάστηκε για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, εξαιτίας επαναλαμβανόμενων δηλώσεων του που θεωρήθηκαν ρατσιστικές.

Το Εργαστήριο Cold Spring Harbor της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε ότι ανακαλεί από τον Γουάτσον τους τίτλους του ομότιμου πρύτανη, ομότιμου καθηγητή και επίτιμου μέλους του διοικητικού συμβουλίου του ερευνητικού κέντρου. Ο Γουάτσον είχε διατελέσει διευθυντής του Εργαστηρίου το 1968, πρόεδρος το 1994 και πρύτανης το 2004.

Ο Γουάτσον είχε αρχικά υποχρεωθεί να παραιτηθεί από το ινστιτούτο το 2007 (κρατώντας όμως τότε τους τιμητικούς τίτλους του), όταν είχε δηλώσει στη βρετανική εφημερίδα «Τάιμς του Λονδίνου» ότι οι άνθρωποι αφρικανικής καταγωγής έχουν χαμηλότερη νοημοσύνη, κάτι που οφείλεται σε γονιδιακές διαφορές, μια ανισότητα που, όπως είπε, επιβεβαιώνεται και από όσους έχουν μαύρους εργαζόμενους. Η ρατσιστική αυτή δήλωση τον είχε γενικότερα απομονώσει από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, με αποτέλεσμα να φθάσει στο σημείο να πουλήσει και το χρυσό μετάλλιο του Νόμπελ το 2014.

Όμως σε ένα πρόσφατο αμερικανικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του (American Masters: Decoding Watson), όταν ρωτήθηκε κατά πόσο έχει στο μεταξύ έχει αλλάξει τις απόψεις του, απάντησε πώς αυτές παραμένουν οι ίδιες. Αυτό ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και οδήγησε στην αφαίρεση και των τιμητικών τίτλων του.

«Οι απόψεις του δρ. Γουάτσον είναι αξιοκατάκριτες, δεν υποστηρίζονται από την επιστήμη και με κανένα τρόπο δεν αντιπροσωπεύουν τις απόψεις του Εργαστηρίου Cold Spring Harbor, των διδασκόντων του, του προσωπικού του ή των φοιτητών του. Το Εργαστήριο καταδικάζει την κατάχρηση της επιστήμης για τη δικαιολόγηση της προκατάληψης», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.

Ο Γουάτσον βρίσκεται σε γηροκομείο, όπου αναρρώνει μετά από τροχαίο ατύχημα, σύμφωνα με το BBC, και έχει μάλλον πολύ μικρή επίγνωση για όσα συμβαίνουν γύρω του.
Πηγη:zougla.gr