Ένζυμο που κυκλοφορεί στο αίμα καθυστερεί τη γήρανση

14.06.2019 19:49

Μελέτη δείχνει ότι μια πρωτεΐνη που είναι άφθονη στο αίμα των νεαρών ποντικών διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας τους. Η πρωτεΐνη αυτή κυκλοφορεί στο αίμα και είναι ένα ένζυμο που ονομάζεται eNAMPT, το οποίο είναι γνωστό ότι ενορχηστρώνει ένα βασικό βήμα στη διαδικασία παραγωγής ενέργειας από τα κύτταρα.

Με την ηλικία, τα κύτταρα του σώματος γίνονται λιγότερο αποτελεσματικά στην παραγωγή αυτού του καυσίμου, που ονομάζεται NAD, το οποίο απαιτείται για να διατηρηθεί το σώμα υγιές.

«Βρήκαμε έναν εντελώς νέο δρόμο προς την υγιή γήρανση», δήλωσε ο Shin-ihiro Imai, καθηγητής αναπτυξιακής βιολογίας. «Ότι μπορούμε να πάρουμε το eNAMPT από το αίμα των νεαρών ποντικών και να το δώσουμε σε ηλικιωμένα ποντίκια τα οποία εμφανίζουν αξιοσημείωτες βελτιώσεις στην υγεία - συμπεριλαμβανομένης της αυξημένης φυσικής δραστηριότητας και του καλύτερου ύπνου - κάτι αξιοσημείωτη».

Σε αντίθεση με άλλες μελέτες που επικεντρώθηκαν στην μετάγγιση πλήρους αίματος από νεαρά ποντίκια σε ηλικιωμένα, η ομάδα του Imai αύξησε τα επίπεδα ενός μόνο συστατικού του αίματος, του eNAMPT, και παρατήρησε μεγάλης εμβέλειας αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένης της βελτιωμένης παραγωγής ινσουλίνης, της ποιότητας του ύπνου, της λειτουργίας των φωτοϋποδοχέων στο μάτι, και της γνωστικής και σωματικής λειτουργίας.

Η έρευνα του Imai έδειξε ότι ο υποθάλαμος είναι ένα σημαντικό κέντρο ελέγχου της γήρανσης σε όλο το σώμα και κατευθύνεται σε μεγάλο βαθμό από το eNAMPT, το οποίο απελευθερώνεται στο αίμα από τον λιπώδη ιστό. Οι ερευνητές έχουν δείξει ότι ο υποθάλαμος κατασκευάζει NAD χρησιμοποιώντας το eNAMPT το οποίο μεταφέρεται στο αίμα με κάποια σωματίδια που ονομάζονται εξωκυτταρικά κυστίδια. Καθώς τα επίπεδα του eNAMPT πέφτουν στο αίμα με την ηλικία, ο υποθάλαμος χάνει την ικανότητά του να λειτουργεί σωστά, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής.

Περισσότερο eNAMPT σήμαινε μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και λιγότερο eNAMPT σήμαινε μικρότερη διάρκεια ζωής. Όλα τα ποντίκια που έλαβαν αλατούχο διάλυμα ως εικονική ουσία είχαν πεθάνει πριν από την 881 ημέρα, περίπου 2,4 χρόνια. Κάποια ποντίκια που έλαβαν eNAMPT, ξεπέρασαν τις 1.029 ημέρες ή περίπου 2,8 χρόνια.

«Μπορούσαμε να προβλέψουμε, με εκπληκτική ακρίβεια, πόσο καιρό τα ποντίκια θα ζούσαν με βάση το επίπεδο κυκλοφορίας του eNAMPT», είπε ο Imai. «Δεν γνωρίζουμε ακόμα αν αυτή η συσχέτιση υπάρχει στους ανθρώπους, αλλά η μελέτη υποδηλώνει ότι τα επίπεδα του eNAMPT θα πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω για να διαπιστωθεί αν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως πιθανός βιοδείκτης γήρανσης».

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cell Metabolism.

πηγή: zougla.gr